پادشاه عربستان تهویه مرغداری را به جای کولر در منزلش نصب کرد!!

تهویه عبارت است از ورود و خروج هوای بیرون به داخل ساختمان از طریق منافذ طراحی شده مخصوص به منظور دستیابی و حفظ کیفیت معینی از هوا در فضای داخلی.

کیفیت هوای داخل ساختمان (کیفیت هوای داخلی) اصطلاحی است که به راحتی، سلامت و بهره وری کارگران مربوط می شود.

کیفیت هوا تحت تأثیر عوامل متعددی قرار می گیرد که به 4 گروه اصلی تقسیم می شوند؛ منابع خارجی آلودگی، عناصر ساختمانی و مبلمان، تجهیزات و رویه ها، انسان و/یا حیوانات.

دلایل اصلی تهویه مرغداری داخلی عبارتند از، آوردن هوای بیرون (اکسیژن) به فضای داخلی بسته، رقیق شدن غلظت آلاینده ها در هوا – جریان هوای بیرون می تواند به غلظت آلاینده ها بستگی داشته باشد، حذف (استخراج) آلاینده ها از فضاها (پارکینگ ها، تونل های جاده ای، آزمایشگاه ها، کارگاه ها…).

تهویه

الزامات اساسی هنگام طراحی سیستم تهویه عبارتند از؛ (الف) هوای اتاق باید تمیز باشد – بدون بو، گرد و غبار و سایر ناخالصی ها، ب) دما و رطوبت نسبی در فضای داخلی باید با توجه به هدف و فعالیت در فضا، شرایط بودجه را برآورده کند.

ج) کل جریان تامین هوا باید حداقل دارای نسبت معینی از هوای بیرون باشد.

تهویه بیانگر ورود عمدی مقدار معینی هوای بیرون به داخل ساختمان از طریق منافذ طراحی شده است، بنابراین قصد توزیع منظم هوا در داخل ساختمان وجود دارد.

نفوذ عبارت است از ورود هوای بیرون به داخل ساختمان از طریق شکاف های پنجره و سایر بازشوهای ناخواسته و از طریق درهای خارجی هنگام ورود و خروج و مربوط به نشتی پوشش ساختمان می باشد.

تعداد تغییرات هوا (eng. Air Changesper Hour) اصطلاحی است که به میزان هوایی اطلاق می شود که از طریق تهویه وارد ساختمان می شود و به تغییر هوا در حجم مفید ساختمان در طول یک ساعت اشاره دارد.

برای هر دو نوع سیستم تهویه ذکر شده، تامین هوای بیرون به فضای تهویه شده اجباری است، زیرا سیستم بدون تامین هوای بیرون یک سیستم چرخشی است که یک سیستم تهویه نیست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *