روغن موتور حاصل ساعت ها کار مهندسی است، این یک فناوری مایع و بسیار پیشرفته است که ما هر روز از آن استفاده می کنیم.
ارزش آن را دارد که بدانید از چه چیزی تشکیل شده است و چه چیزی به شما امکان می دهد موتورهای خودرو را در چنین شرایط فنی خوبی نگه دارید.
روغن موتور چمپیون خواص خود را برای مدت طولانی حفظ می کنند و به لطف این، امکان افزایش فواصل خدمات فراهم شده است.
آنها همچنین به خوبی از موتور محافظت می کنند، چه در هنگام رانندگی در ترافیک و چه هنگام استارت در زمستان در دمای زیر صفر.
این البته به دلیل ترکیب شیمیایی مناسب است، روغن موتور معمولی مخلوطی از روغن پایه و مواد افزودنی است.
پایه بسته به نوع روغن متفاوت است. برای روغن های معدنی از تقطیر نفت خام به دست می آید.
از سوی دیگر، برای محصولات مصنوعی در فرآیند سنتز هیدروکربن (آنها مشتقات نفتی نیستند).
از آنجایی که روغن پایه به تنهایی محافظت کافی را ایجاد نمی کند، معرفی افزودنی های غنی کننده ضروری شد.
عملکرد اصلی مواد شوینده محدود کردن تشکیل لایه های جامد رسوبات روی سطح فلز است.
به لطف این ترکیبات، دیواره سیلندرها، پیستون ها و رینگ ها محافظت می شوند.
با این حال، مواد شوینده نیز معایب خود را دارند، زیرا هنگامی که این مواد افزودنی در روغن می سوزند، خاکستری تشکیل می شود که برای قسمت های داخلی سیستم احتراق و سیستم اگزوز موتور مضر است.
به نوبه خود، وظیفه اساسی پراکنده ها جلوگیری از تشکیل به اصطلاح است لجن های با دمای پایین این امر از تجمع ناخالصی های جامد جلوگیری می کند.
آنها به مواد افزودنی ضد سایش، ضد چسبندگی و اصلاح کننده های مختلف تقسیم می شوند.
این گروهی از ترکیبات مهم برای اصطکاک مرزی است، افزودنی های ضد سایش علاوه بر این از سایش سطوح جفت گیری جلوگیری می کنند.
آنها همچنین ضریب اصطکاک را کاهش می دهند. آنها یک لایه دائمی از مولکول های قطبی را روی سطح فلز تشکیل می دهند.
به نوبه خود، افزودنی های ضد گیر در مکان هایی از موتور که فشار زیادی بین سطوح همکار وجود دارد (به عنوان مثال دنده های دندانه دار) بسیار مهم هستند.
ترکیبات از این نوع همچنین یک سطح جامد بر روی لایه فلزی تشکیل می دهند و در هنگام وقوع فشارهای بالا یا دمای بالا تعیین کننده هستند.